Publicerad i Scrappizbloggen IGEN!

Trodde inte att de skulle ta med min ugglebeskrivning med den dök visst upp till slut - KUL



Här är ugglebilden och beskrivningen



1. Jag har använt mig av det stora Oet från mitt Mary Jane alfabetet, går säkert med andra också, men de måste vara relativt symetriska, annars blir kroppen skev och konstig. Har man inget alfabete som passar går det alltid rita och klippa på fri hand. Stansa/klipp i två olika färger, jag har använt mig av mörkbrunt och vitt cardstock.
 
2. Tejpa fast de två olika delarna (mörkbruna Oet och den vita innerdelen) på baksidan så att ingenting syns.


3. Det är svårt att rita ett symetriskt huvud på fri hand, därför gjorde jag det lite enklare genom att bara rita ena halvan. Jag har 2 olika huvudformer på bilden, men man kan ju naturligtvis rita huvudet som man vill.


4. Välj det huvudet du vill ha och använd det som en mall (följ med blyertspenna) på det bruna pappret.
 
5.  Vänd sedan huvudmallen så den blir spegelvänd och följ mallen som innan. Du har nu en symetrisk huvudform. Klipp ut. 
 
6. Du har nu kropp och huvud.
 
7. Rita en liten oval, klipp ut den och använd den som mall så att du får två ögonvitor.


8. Du har nu kropp, huvud och ögonvitor.
 
9. För att göra näbben så rita ett kors, dra streck mellan korsändarna och klipp ut.
 
10. För att få till fötterna har jag inget klockrent tips men gör tre vågor och sedan en båge (se bilden!) klipp ut och använd som en mall för att få en likadan till. Du har nu kropp, huvud, ögonvitor, näbb och fötter.
 
11. Montera ihop alla delarna. Jag har använt mig av limpenna. Ögonen på LO-ugglan är sådana där rörliga ögon man kan hitta i hobbyaffärer. Har man inga sådana kan man rita med svart penna eller stansa ut en liten prick med något lämpligt verktyg om man har något. Rita till sist dit några fjädervågor (se bild!) för att få en lite fin effekt.
 
Lycka Till!


Kommentarer
Postat av: Anita

Vilken söt liten uggla. Jag vet inte varför, men jag är lite svag för just ugglor. Jag har också tillverkat egna ugglor, men de ser inte ut som dina. Bilder finns i min blogg.

~Anita

2009-03-06 @ 20:55:02
URL: http://anitaspyssel.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0